UnBelizeable - Reisverslag uit Spanish Lookout, Belize van Marije Prins - WaarBenJij.nu UnBelizeable - Reisverslag uit Spanish Lookout, Belize van Marije Prins - WaarBenJij.nu

UnBelizeable

Door: MarijePrins

Blijf op de hoogte en volg Marije

14 Mei 2012 | Belize, Spanish Lookout

Wat leuk om de reacties te lezen, bedankt allemaal daarvoor en natuurlijk dat jullie de tijd nemen om mijn verhalen te lezen! Hier komt weer een nieuwe update van mijn leventje in Belize.

De plannen die ik aan het einde van mijn laatste verhaal vertelde waren nog weer een beetje gewijzigd want Marianne was vrijdagavond al in San Ignacio en ging zaterdag al weer door naar Mexico dus zijn wij vrijdagavond met Marianne gaan eten, wat erg gezellig was! Omdat we zo laat nog op de ferry terug moesten hebben we de man die de ferry ‘bestuurd’ maar 5 dollar gegeven. Overdag hoef je nooit te betalen maar we hadden op stage gehoord dat als je ’s avonds gaat dat er dan verwacht wordt dat je wat betaald. En hij moest helemaal speciaal voor ons nog een keer extra heen en weer.

De volgende dag nog weer stage gelopen wat heel saai was want we hadden eigenlijk op dat moment niet zoveel te doen. ’s Avonds was eerst nog de verjaardag van George (de man des huizes waar wij wonen) dus was er familie en kregen we cake en ijs en daarna lekker slapen. De volgende dag konden we een beetje uitslapen, tot een uurtje of 8.. want we hadden met Carlos afgesproken dat we om 10 uur in Benque zouden zijn. Rivertubing time! Na een lekker ontbijtje (met roerei!) zijn we dus naar Benque gereden waar we Carlos en zijn neef (we kwamen er toen achter dat die ook mee ging) tegen kwamen. Ze moesten nog 1 van de banden( het zijn oude binnen banden van een vrachtauto) plakken en daarna gingen we ze opblazen bij het benzinestation en toen was het tijd om naar de rivier te gaan. Dus met de auto over een smal weggetje nog wat rivier-opwaarts gereden zodat we nog iets verder konden River tuben.
Auto geparkeerd en toen met de banden naar beneden, daar hebben Laura en ik eerst foto’s gemaakt aangezien we de camera niet mee in het water konden nemen, er bleef niks droog!
Na dat de camera terug naar de auto was gebracht gingen we dan, de slippers aan de band vast gebonden en nog een shirt/jurkje aan aangezien we t stuk naar de auto ook weer terug moesten lopen. Het rivertuben was erg gaaf, de rivier stroomt niet heel hard maar er waren verschillende stroomversnellingen en de jongens hielpen ons heel netjes steeds zodat we ons niet zouden bezeren. Ideaal! De neef van Carlos was ook erg aardig, ook al sprak die niet zo goed Engels heeft die me wel op allerlei mooie vogeltjes en tropische vruchten en bomen gewezen. Super leuk dus! Uiteindelijk na ongeveer 2,5 uur dobberen in de rivier, we hebben ook nog een tube wedstrijdje gedaan wie het hardste kan als je peddelt en ik had gewonnen! Waren we in Succotz waar we het water weer uitgingen en terug gingen lopen naar de auto. Daarna met de auto de banden, Carlos en zijn neef bij hun thuis afgezet en zijn Laura en ik nog wat gaan eten in Cayo (zo noemen de locals San Ignacio). Daarna maar weer naar Spanish Lookout gegaan en op weer op tijd naar bed, wat worden we toch moe van het leven hier!

Vorige week maandag op stage begonnen met ons custard/pudding project, het bedrijf produceert erg veel kaas en als je kaas maakt houd je wei (whey in English) over. In bijv. Nederland worden er nog erg veel producten van de wei gemaakt aangezien er nog een hoop voedingsstoffen in zitten, in Belize wordt deze wei gewoon weggegooid of gebruikt als veevoer. Aan ons de taak dus om nieuwe producten te ontwikkelen met de wei. Afgelopen week hebben we een boel testen gedaan en we hebben nu een redelijk goede vanille variant, vandaag zijn we begonnen met de chocolade.
Die maandagavond zouden we weer Spaanse les hebben, dus wij naar Santa Elena gereden.. en daar bij het huis van onze Spaans leraar een half uur gewacht maar hij kwam maar niet. Omdat het al laat werd en de mensen bij wie we wonen meestal op ons wachten met t eten zijn we toen maar weer gegaan omdat we hem ook niet konden bereiken. De volgende dag hoorden we van Danny (onze stagebegeleider en de zwager van onze Spaans leraar) dat Rene (onze Spaansleraar) hem gebeld had of hij aan ons door kon geven dat hij een overleg had op de school waar hij werkt en ons dus geen les kon geven, echter was Danny in slaap gevallen voordat hij het ons had laten weten en toen hij weer wakker werd was het al te laat.. helaas! Terug naar Spanish Lookout gereden, lekker gegeten en weer vroeg naar bed (ik blijf wel in herhaling vallen met dat vroeg naar bed, maar we doen t echt omdat we steeds zo moe zijn..)
Dinsdag stage en weer naar de jeugdgroep van de kerk, er werd door het bandje gespeeld.. daarna hebben we woordenboekspel (2 woorden) met de hele groep gespeeld, toen was er nog een bespreking van iemand en nog een kring gesprek met de meiden en jongens appart. Daarna weer cake en tijd om te gaan.

Woensdag was er dan wel weer Spaanse les, we zijn begonnen met werkwoorden en persoonlijke voornaamwoorden dus het gaat vooruit! Donderdag op Spaanse les hebben we geoefend voor in een restaurant en kregen we als huiswerk dat we groente en fruit moesten leren.

Vrijdag nog stage en toen hebben we ’s avonds nog een film gekeken. De volgende ochtend vroeg weer op, 6 uur. Want we wouden om 7 uur de bus vanaf de highway hebben, rond half 7 zijn we aangereden en hebben de auto bij het restaurantje vlakbij de highway gezet. Aangezien er geen bussen vanuit Spanish Lookout naar Belmopan rijden moeten we dus eerst naar de highway. Bij de highway aangekomen kwam er binnen 5 minuten al een bus dus dat was fijn, met deze stopbus naar Belmopan om daar over te stappen op de Express bus (die dus niet tussendoor stopt) naar Belize City. Toen met een taxi naar de watertaxi terminal en daar hadden we precies om 9 uur (’s morgens) de boot naar Caye Caulker (Ja alweer, maar het is daar zo fijn!) rond een uurtje of 10 waren we op Caye Caulker daar eerst gaan kijken of het Taco vrouwtje er nog was, helaas die was al vertrokken. Daarna naar het hostel waar we gepland hadden heen te gaan , maar dat zag er zo armzalig uit dat we terug zijn gelopen naar het hostel waar we de vorige keer hadden verbleven. Helaas deze was volgeboekt! Dus toen zijn we naar het hotel gegaan waar twee Nederlandse meisjes de vorige keer dat we op Caye Caulker waren verbleven. Een kamer met zijn 2en (met 2 bedden) voor 35 BZD per nacht. Lekker goedkoop dus! De bedden lagen niet lekker en de ventilator stond te dichtbij, maar voor 1 nachtje was het wel prima te doen. Daarna zijn we opzoek gegaan naar ontbijt en kwamen we op een gegeven moment een klein winkeltje/eigenlijk alleen een keukentje tegen waar ze meatpies verkochten voor 1 bzd per stuk, allebei eerst 1 gekocht maar omdat ze zo lekker waren hebben we er later nog 2 p.p. gekocht dus was dat ons ontbijt, daarna zijn we als toetje nog een zoet taartje gaan halen, de taartjes hadden formaatje cupcake dus was ideaal. Daarna lekker gaan zwemmen bij de split en hebben we een halfday snorkeltour gedaan, vanaf caye caulker is snorkelen 2x zo goedkoop als vanaf San Pedro, dus het scheelde en hoop geld. De tour was leuk! Er gingen nog 2 andere mensen mee, een Nederlandse vrouw die al 15 jaar in Playa del Carmen (Mexico) woont en haar Mexicaanse echtgenoot. Ze zijn beide duikinstructeur maar waren nu op vakantie dus gingen ze maar weer is een keertje snorkelen, erg leuk want ze konden ons allemaal mooie visjes en dingen onderwater wijzen! Ook nog tussen de haaien (nurse sharks) en roggen (stingrays) gezwommen, ik blijf dat maar eng vinden hoor!

Na t snorkelen eerst nog heerlijk in de zon op de boot gezeten voordat we weer terug gingen naar t eiland, daar lekker gedoucht en toen zijn we nog wat gaan drinken bij The Lazy Lizard (op de split) zaten we daar op de 2e verdieping gezellig te kletsen en van het mooie uitzicht te genieten kregen we wel een hoop aandacht van de donkere lokale jongens. Je raakt er langzamer hand aan gewent maar toch blijft het wel wat irritant.
We hebben weer avond gegeten bij het tentje waar we de vorige keer dat we op Caye Caulker ook al 2x waren geweest, dezelfde jongen stond er weer dus we konden weer een mooi dealtje regelen. Aangezien we deze keer maar met zn 2en waren had hij twee jongens die vlak na ons binnen kwamen bij ons aan de tafel geplaatst en het was eigenlijk heel gezellig. Een Nederlander (ja je ziet ze overal) en een Australiër, na het eten (wat weer eeuwen duurde voordat t kwam maar wel erg lekker was) gingen we met die jongen mee naar hun hostel om daar met een groepje mensen nog wat te chillen en kletsen. Daarna waren Laura en ik moe van het zitten en vonden we het tijd om te gaan dansen, na onze spullen in het hotel te hebben gedumpt kwamen we dezelfde groep mensen al tegen die op dat moment ook uit gingen dus gingen we met hun mee naar de I&I reggae bar, best leuke tent, leuke muziek maar ook erg warm! Na de I&I gingen we naar de Oceanside waar het punta night was, live bandje en het is wel gaaf om die mensen te zien die zo goed kunnen dansen! Rond half 2 waren we er klaar mee en zijn we lekker(maar niet heus) gaan slapen.

De volgende dag eindelijk een soort van uitgeslapen daarna uitgecheckt en ontbeten, tijden het wachten op het ontbijt begon het te regenen! Gelukkig zaten we onder een afdakje van het restaurantje dus werden we niet nat, later scheen de zon gelukkig weer en zijn we nog even in de zon gaan liggen en zwemmen bij de Lazy Lizard, om 3 uur hadden we de boot terug en weer een perfecte aansluit van boot naar taxi naar bus naar bus en het laatste stukje met de auto. Hele reis maar het scheelt een hoop geld en we doen er maar een half uurtje langer over op deze manier.

Vandaag op stage met de chocolade pudding begonnen, wat nog wat testjes vergt maar t gaat vast lukken! Woensdag is er weer een board meeting dus dan willen ze onze vanille en chocolade pudding testen, vanavond nog weer Spaanse les gehad, naar de markt geweest waar we alle groente en fruit die we wisten moesten laten horen.

Dat was het wel zo ongeveer, sorry weer een veel te lang verhaal.. Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat en zal jullie binnenkort weer op de hoogte houden wat we nog meer gaan beleven!

Liefs Marije

• 15 Mei 2012 - 06:38

Eline:

Wat een leuke verhalen maak je er van! Zo te lezen heb je het erg naar je zin. Heel veel plezier nog en hou ons goed op de hoogte :) xxx

• 15 Mei 2012 - 08:22

Sanne:

Hey Marije!

Leuk om je verhalen te lezen, foto's zien er ook echt geweldig uit! ben toch een beetje jaloers als ik nu mijn raam uit kijk naar al die wolken!
    Veel plezier nog en tot snel!!

• 16 Mei 2012 - 07:07

Anne Mulder:

ben heel benieuwd naar de vanille en chocolade pudding!
    heel veel succes ermee!
    lieve groeten, Anne

• 16 Mei 2012 - 18:01

Mieke:

Gelukkig, weer een verslag van jou!
    Ik ben erg benieuwd hoe ze de pudding vinden.
    'n Groetje, Mieke.

• 24 Mei 2012 - 08:21

Annet:

Hee Marije!

Leuk om je verhalen te lezen! De foto's zijn ook zo mooi, krijg echt een vakantiegevoel dan haha. Hier gaat alles zn gangetje. Tis gelukkig mooi weer nu.

Veel plezier daar nog. Geniet er van! xxxx

• 25 Mei 2012 - 19:34

OOm B:

Prachtige verhalen ,bedankt,een idee:krenten in de vannillevla
    De groetn.

• 03 Juni 2012 - 14:13

Loes Vreugdenhil:

Hallo Marije,
    Op deze regenachtige en koude zondagmiddag weer eens gekeken hoe het met je gaat.
    Volgens je verhalen gaat het daar prima en genieten jullie er erg van.
    Het is erg leuk om je verhaal te lezen en met de foto's erbij ook nog beeld erbij.
    Nog een fijn verblijf daar in dat verre land.