6x p/d factor 50 smeren en nog verbranden - Reisverslag uit Spanish Lookout, Belize van Marije Prins - WaarBenJij.nu 6x p/d factor 50 smeren en nog verbranden - Reisverslag uit Spanish Lookout, Belize van Marije Prins - WaarBenJij.nu

6x p/d factor 50 smeren en nog verbranden

Door: MarijePrins

Blijf op de hoogte en volg Marije

10 April 2012 | Belize, Spanish Lookout

Wow wat hebben we weer een hoop beleefd, ik kan bijna niet gelopen dat we nog niet eens een week hier zijn. Ik hoop dat jullie er plezier in hebben gehad mijn eerste verhaal te lezen, hier komt namelijk alweer de volgende!

Nadat we woensdag een ijsje hadden gegeten hadden, zijn we nog een proefritje wezen maken met de auto die we nu dus huren en daarna vroeg naar bed gegaan omdat donderdag dan toch echt onze eerste volle stage dag was. We moesten om 6.30 op het bedrijf zijn en daar kregen we ons schema, waar we op kunnen zien wat we komende maand moeten doen. De eerste week (afgelopen donderdag + komende week) mag ik helpen met melk testen op het lab, daarbij komt ook dat ik ’s morgens samen met Carlos (de jongen die dat normaal altijd doet) bij de helft van de grotere boerderijen langs ga om monsters van de melk te halen zodat die getest kunnen worden. De ene dag is de ene helft van de boerderijen aan de beurt en de dag erop de andere helft. Echter was het bedrijf 4 dagen gesloten i.v.m. goede vrijdag en Pasen dus werd donderdag van alle grotere boerderijen de melk getest. Dat betekende dat ik in een paar uur op 19 boerderijen ben geweest om de melk monsters op te halen. Dit noemen ze de grotere boerderijen maar de meesten hebben maar een melktank van ong 1 tot 2 m3, voor Nederlandse begrippen dus nog heel erg klein!
Toen alle monsters binnen waren werden er verschillende testen met de monsters uitgevoerd, zuurtegraad, viscositeit, aanwezigheid van alcohol en nog wat testjes. Daarna moesten er ook nog producten die die dag geproduceerd waren en producten die die dag de laatste houdbaarheidsdatum hadden op verschillende dingen getest worden. Waar we eigenlijk de rest van de dag mee bezig zijn geweest, het enige nadeel van op het lab werken is dat er daar geen airco aanwezig is, en het dus eigenlijk veel te warm is om te werken.

Omdat we nu 4 dagen vrij hadden, wat de komende periode in alle waarschijnlijkheid niet meer voor gaat komen, hebben we besloten dat we dit weekend gelijk al naar San Pedro (plaats op een eilandje voor de kust vlakbij Belize City) zouden gaan. Omdat we dan meer tijd daar konden doorbrengen, dit bleek echt een heel goed idee geweest te zijn, want het was daar echt super! Heerlijk weer en door het zeebriesje niet zo warm en vochtig als het in Spanish Lookout is en heel veel toeristen en lokale mensen die de paasdagen in San Pedro gingen doorbrengen.

Vrijdag was het plan om met de auto die we gehuurd hebben naar de bushalte op de weg van San Ignacio naar Belize City te rijden, maar toen we daar kwamen zagen we de bus net langs rijden en omdat het Goede vrijdag was, reden de bussen maar ongeveer 1 keer per 3 uur. Te lang om op te wachten in de hitte, dus zijn we terug gereden naar Spanish Lookout en hebben we daar even met Bernard overlegd, we gingen met de auto! Met een door Bernard getekende kaart van 6 kaartjes onderweg naar Belize city, de kaart werkte echt heel goed want we zijn geen één keer fout gereden gelukkig. Vanuit Belize city de watertaxi naar San Pedro genomen en daar aangekomen moesten we nog even zoeken naar het hostel maar na een tijdje rondlopen hadden we dan toch echt Pedro’s Inn gevonden. Leuke mensen bij het hostel en ook het zwembad was zeker niet verkeerd. Na onze spullen in onze kluizen onder de bedden te hebben gelegd (we sliepen op de vrouwen slaapzaal, waren maar 5 bedden, dus viel mee) hebben we omgekleed en zijn we gelijk het zwembad in gesprongen, Heerlijk! Na gedoucht te hebben en in een tentje gegeten te hebben wat er op zich best leuk uit zag, aan het strand, maar waar ze eigenlijk veel minder hadden dan op de kaart stond zijn we weer terug gegaan naar het hostel waar een live bandje muziek maakte en er veel mensen in en om de bar waren. Daarna zijn we met een groepje Britse jongens die ook bij ons in het hostel verbleven het plaatsje in gegaan om te kijken of daar nog wat te doen was. Uiteindelijk na zo’n beetje naar de andere kant van het plaatsje te zijn gelopen kwamen we bij een kleinere club die op een steiger boven het water gevestigd was. De club heet Wet Willy’s en is een super leuk gezellig Latin Clubje. Er was een live bandje, welke eigenlijk bijna alleen maar Spaans talige muziek speelde en er waren veel mensen die de merengue aan het dansen waren. Super gaaf dus! De Engelsen kunnen niet zo goed dansen, maar we hebben ons goed vermaakt. Hier drinkt bijna iedereen trouwens rum, aangezien dat een nationaal product is en dus erg goedkoop. De cola met rum die je hier kan kopen is erg lekker dus dat scheelde weer een hoop geld, aangezien je voor 5BZD een rum and coke kan bestellen en je 12BZD voor een wijntje betaald. 1BZD is €0,39 dus reken zelf maar uit ;)
De volgende dag hebben we ons aangemeld voor een snorkeling trip en we zouden om 13.45 uur opgehaald worden vanaf Marty’s Dock (stijger). Dus zijn weer eerst nog even het plaatsje doorgelopen op zoek naar een winkeltje waar je watermeloen ook in stukken kon kopen niet alleen in z’n geheel (dat was nog vrij lastig) maar dat was uiteindelijk gelukt en toen zijn we een stukje strand op gaan zoeken om daar even te relaxen en zwemmen. Daarna op tijd terug naar het hostel om ons klaar te maken voor het snorkelen en naar de stijger om daar op de boot te wachten. Echter hebben we 45 minuten op de boot gewacht en deze kwam maar niet op dagen, waarna we dus terug gegaan zijn naar het hostel om te melden dat we niet opgepikt waren. Balen dus, maar we konden die dag niet meer gaan, dus konden we zondag(de volgende dag) ’s middags mee. Daarna maar bij het zwembad gehangen en geprobeerd een kleurtje te krijgen. Terwijl ik me wel een stuk of 6 keer ingesmeerd heb met zonnebrandcrême factor 50 ben ik nog steeds behoorlijk verbrand. ’s Avonds gingen we pizza eten in de bar van het hostel, aangezien we op internet hadden gelezen dat het de beste pizza’s van het eiland zouden zijn. Nou ik moet zeggen, hij smaakte zeker weten erg goed! ’s Avonds nieuwe mensen leren kennen een groepje jongens uit Guatamala, ons kamer genootje Francis die is geboren is in Schotland, opgegroeid is in Canada en weer terug is gaan wonen in Schotland en nu alleen een wereldreis gaat maken voor 2 jaar, een meisje uit Brazilië, een meisje uit Canada en haar moeder en 2 jongens uit Australië. Met deze groep zijn we dan ook ’s avonds het plaatsje in gegaan, we waren eigenlijk wat vroeg (tegen 10 uur) vertrokken maar het was wel erg gezellig, naar eerst nog in een andere club geweest te zijn toch maar weer naar de Wet Willy’s gegaan. Super gaaf, het zelfde Spaanstalige bandje als de vorige avond was er weer. Maar de jongens uit Guatamala konden natuurlijk veel beter dansen als de Britten van de avond ervoor :). Dus Laura heeft nu ook de liefde voor het Latin dansen ontdekt en we hebben bijna de hele avond de merengue gedanst. Die zelfde jongens uit Guatamala bleven ook maar vragen of ik echt geen Latino bloed heb aangezien ze vonden dat ik zo goed kan dansen voor een Europese, ik vind het zelf wel mee vallen hoe goed het ging maar toch best leuk om te horen. Zo ver ik weet heb ik geen Latino bloed maar goed ;)

Volgende dag nog wel een beetje moe na een vrij korte nacht aangezien het ’s morgens heel vroeg al weer te warm is om te slapen, nog even door geslapen in de schaduw bij het zwembad en daarna weer naar de stijger voor de snorkeling trip. Dit keer waren we niet de enige want de 5 Britse jongens gingen ook, en dit keer kwam ook de boot opdagen dus kon het beginnen! Eerst naar de shop om de spullen (flippers, duikbril en snorkel) op te halen en daarna weer terug naar de boot om af te varen naar het snorkel gebied. We zouden eerst naar het gebied met veel koraal maar omdat het daar erg druk was met andere mensen zijn we eerst naar het haaien gebied gegaan. Je kon daar zelfs een haai en een rog aaien, de gids hield deze namelijk gewoon vast. Laura heeft de haai wel geaaid en de rog niet, ik heb van een afstandje gekeken.. dat vond ik wel interessant genoeg, ik hoef die beesten niet zo nodig aan te raken. Daarna met de groep nog een stukje gezwommen en nog een hoop verschillende vissen en stukjes koraal gezien. Toen was het tijd om terug te varen naar het gebied waar het eerst te druk was, daar was het toen een stuk rustiger en daar hebben we ongeveer een half uur in de groep rond gezwommen, erg mooi! Heel veel verschillende kleuren visjes en mooie stukken koraal. En bijna aan het einde nog een schildpad gezien! Super gaaf!

Het was tegen 4en toen we terug bij het hostel waren, daar hebben we nog even bij het zwembad gerelaxt en toen gedoucht en maar weer pizza gegeten. Omdat deze de dag ervoor zo lekker was en we door het snorkelen toch wel een beetje moe waren om weer helemaal het plaatsje in te lopen. Na de pizza was er weer een live bandje aan het spelen en werden we uitgenodigd om mee te doen met poolen met de Britse jongens. Met hun eigen regels, je kreeg een bepaald aantal levens en dan moest je een bal erin schieten (maakt niet uit welke kleur) en wanneer je geen 1 bal in een gat had ging er een leven af. Nou ik heb in het hele potje wel 1 bal in een gat gekregen, dus het ging weer erg goed. Maar het was wel gezellig:) daarna binnen in de bar nog een ander spel gespeeld met de britten, voordat we weer het plaatsje in gingen. Laura en ik wouden graag nog weer naar de Wet Willy’s, maar helaas.. Deze was op zondag (of in ieder geval op Paas Zondag ) gesloten. Toen zijn we maar naar de Big Daddy’s gegaan was op zich ook wel gezellig en leuke muziek was. Rond half 2 was iedereen er wel een beetje klaar mee, aangezien het toch wel een lange dag was geweest. Dus terug naar het hostel gelopen en toen hoorden we dat de Britten de volgende dag met de bus van Belize City naar Belmopan zouden gaan, aangezien wij een pickup truck hebben en we toch langs Belmopan kwamen hadden we aangeboden dat ze wel mee mochten rijden. Dus de volgende ochtend eerst geprobeerd uit te slapen in de hitte, toen onze spullen ingepakt en uitgecheckt. Nog een paar uurtjes bij het zwembad gerelaxt en toen naar de watertaxi’s gelopen. Om half 3 ’s middags hadden we de boot naar Belize City, deze was echter zo vol dat 2 van de Britse jongens boven op de boot moesten gaan zitten (waar je dus nogal hard verbrand in de zon). Na ongeveer een uurtje varen waren we dan terug op het vaste land, in Belize City onze parkeerplaats terug gevonden en toen zagen ze onze mooie pick-up truck. Wij dachten die gaan vast net als alle lokale mensen hier doen in de bak (pick-up) zitten.. maar dat wouden ze niet omdat je dan nog meer verbrand in de zon. Dus er zaten 4 jongens op de achterbank en 1 tussen ons in op de voorbank. Het was van Belize city naar Belmopan een rit van ongeveer een uur, maar het was erg gezellig! Toen we de jongens voor hun hostel afgezet hadden zijn we zelf in nog een half uurtje terug gereden naar Spanish Lookout.

Daar weer gezellig met de familie waarbij we in huis wonen avondeten gehad, rijst met bonen en kip. Dat eten ze hier bijna altijd! Daarna maar weer vroeg naar bed gegaan want vanmorgen ging de wekker weer om 5.45. Vandaag weer de hele dag stage gelopen, heerlijk in het warme lab. Oh en we hebben nu eindelijk onze eigen witte en zwarte laarzen! Dus geen blauwe plastic schoenhoesjes meer:) Witte laarzen voor in de productieruimtes, zwarte laarzen voor als we mee moeten monsters halen op de boerderijen.

Zo nu zijn jullie denk ik wel weer op de hoogte, sorry als ik nog wat vergeten was en dat het verhaal weer zo lang is..

Liefs Marije

• 11 April 2012 - 01:26

Brechtjed:

leuk, leuk, leuk! Jullie hebben al veel gedaan! Have fun!

• 11 April 2012 - 03:00

Rik Coppens:

:p leuk verhaal hoor. Heb vandaag ook bonen met rijst op en kip op. Erg lekker, maar hoop dat ze ook ergens aardappels hebben:). Veel plezier nog!

• 11 April 2012 - 07:28

Louise:

Ja hoor zussie ,toemaar
    Ik ben jallllooooeers! Ziet er super vet uit! Werkse, ga ik nu ook doen ;) x

• 11 April 2012 - 08:24

Silvia Boef:

Wauw echt zo gaaf die verhalen jullie maken echt veel mee!! Ik ben jaloers hoor ik wou dat ik kon verbranden hier haha! Hier regent t alleen maar:) have fun!!!! Xxxx

• 11 April 2012 - 08:30

Dieuwke:

Heey, wat hebben julllie al veel gedaan. leuk om jullie verhalen te lezen. ben wel een beetje jalours hoor:) zonnetjes, mooi uitzicht ed.
    veel plezier nog!!

• 11 April 2012 - 08:47

Adry Prins:

Hoi Marije,

Het was genieten, om je verhaal te lezen!
    En leuk om de foto's te zien, bij het verhaal.

liefs mama

• 11 April 2012 - 14:29

Petri:

Leuk joh marije! Haha ik denk dat je bijna niet kunt geloVen dat je nog niet eens een week er bent.. (even spellingscorectie uitvoeren, doe jij ook bij mij hahaha)
    Haha als jij kan dansen ben je ook zeker in je element! Leuk dat laura t dansen nu ook ziet zitten! Geniet er van en groetjes uit Barcelona!! Mijn leven is nu net zo dynamisch als jou hahaha

• 11 April 2012 - 16:42

Kim:

Wow, wat een gaaf tripje, dat water is echt prachtig blauw! Heb je gesnorkeld tussen die haaien? Brrr :P

• 11 April 2012 - 19:01

Linda Eikelenboom:

Superleuk om je avonturen te lezen.

Volgens mij heb je het we naar je zin;-)

Veel plezier!

• 11 April 2012 - 19:55

Tessa:

Hey Marije, ziet er supergoed uit allemaal, heel veel plezier verder, jullie gaan vast nog veel meer mooie momenten beleven! Geniet!
    xxx Tessa

• 12 April 2012 - 02:05

Marije Prins:

Bedankt voor alle leuke reacties! en ja kim, daar heb ik tussen gesnorkeld.. ik durfde alleen niet heel dichtbij te komen ;) brr

• 12 April 2012 - 19:04

Anouk:

Wat klinkt dat allemaal heerlijk zeg!! Geniet er maar van;) x

• 14 April 2012 - 12:00

Oom Bert En Tante In:

Wat een belevenissen in een week.Erg leuk om dat allemaal te kunnen volgen . Veel pleizier in dat mooie land en tot lees en kijk naar de leuke foto s.